Home Resources Webmaster Nieuws

Webmaster Nieuws



Google AdWords: beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Of is het in het geval van Google: "A picture is worth a 1.000 clicks"? Over de jaren heen zien we steeds meer foto’s  en video’s in de zoekresultatenpagina terugkomen. Niet alleen in het SEO-resultaat - rich snippets, Google afbeeldingen, Knowledge Graph, Maps en video’s - maar ook in de AdWords-resultaten. Met de komst van product listing ads (PLA’s) en de image extenties wordt het betaalde zoekresultaat een stuk visueler. Wat is het effect van deze visuele wijzigingen op de click-through-rate (CTR) en de uiteindelijke conversies?


De achtergrond van PLA’s

In november 2010 zijn de PLA’s wereldwijd uitgerold. Met de PLA’s kan je naast het adverteren met tekstadvertenties ook advertenties inzetten met productfoto’s en bijbehorende productinformatie zoals de prijs en promotietekst. De advertenties worden automatisch gegenereerd door de koppeling tussen Google Merchant Center en Google AdWords, waarbij je zelf invloed kan uitoefenen door het optimaliseren van je feed en de PLA-campagnes in AdWords.



Voor adverteerders is dit een nieuwe kans om naast de huidige tekstadvertenties meer online verkopen uit AdWords te genereren. Voor Google tevens de manier om weerstand te bieden tegen Amazon. In de V.S. begon Amazon steeds meer als startpunt voor online shoppers te fungeren. Volgens Forrester gebruikte in 2009 18% van de online shoppers Amazon en 25% Google als startpunt van hun online journey.  In 2011 groeide dit percentage en gebruikte één derde van de online shoppers Amazon, Google groeide niet ten opzicht van het jaar ervoor. Dit terwijl Google met de lancering van Google Shopping zich juist richt op deze doelgroep.

Halverwege 2012 veranderde Google Shopping van een gratis platform in een commercieel model waarbij adverteerders moesten gaan betalen om vertoond te worden. De start van een gigantische groei in PLA’s. Google geeft aan dat de overgang naar het commerciële model nodig is om de kwaliteit van de data te verhogen, wat uiteraard leidt tot een betere ervaring voor de gebruikers. Maar deze verandering was vooral  nodig om ervoor te zorgen dat shoppers in de V.S Google bleven gebruiken als startpunt in plaats van Amazon.


Cijfers & facts

Met het commerciële shopping-model biedt Google in de VS tegenwicht aan Amazon. Het gebruik van de PLA stijgt kwartaal-op-kwartaal sinds de lancering. In Nederland hebben we geen Amazon en is Google veruit de grootste zoekmachine. In Europa heeft Amazon alleen in de UK en in Duitsland een sterke positie, maar het aantal partners is daar een stuk lager. In de overige Europese landen is Amazon nog niet actief met een landenwebsite en hebben zij geen dominante positie. Geen zorgen voor Google in Europa vooralsnog, maar gezien het succes in de VS is het logisch dat PLA ook in Europa uitgerold wordt.

Het onlangs gepubliceerde onderzoek van RKG Digital Marketing, met de online resultaten over Q2 2013, toont aan dat op dit moment 33% van de betaalde kliks uit PLA’s komen. Sommige grote retailers spenderen 50-60% van hun AdWords-advertentiekosten naar PLA’s. En dan te bedenken dat Google Shopping pas in november vorig jaar over is gegaan naar het commerciële model.

Volgens onderzoek van Adobe begin dit jaar ligt de CTR van PLA gemiddeld 20-30% hoger dan bij de reguliere tekstadvertenties. Tijdens de ‘koopgerichte’ decembermaanden afgelopen jaar zelfs op 50%. Tevens voorspelt Adobe in dit onderzoek dat Europa aan het einde van dit jaar vergelijkbare resultaten behaalt als de V.S.


Welk effect zien wij?

In Nederland zien steeds meer adverteerders de voordelen van de inzet van PLA. Waar je een paar maanden geleden nog vooral PLA’s van dezelfde adverteerders vertoond werden, zie je nu dat het PLA-klimaat steeds diverser wordt met nieuwe adverteerders. Dit betekent dat er steeds meer geïnvesteerd wordt in het optimaliseren van de feed en het opzetten van efficiënte campagnes.

Daarnaast zien we een verschuiving van het bezoek vanuit tekstadvertenties naar bezoek uit PLA’s. Aangezien de meeste PLA’s in een blok rechts bovenin het zoekresultaat vertoond worden, verschuiven de advertenties vanaf de vierde positie naar beneden. Op een groot scherm zijn deze nog te zien zonder te scrollen maar op een laptopscherm niet meer. De (meeste) bezoekers zullen op één van de eerste drie advertenties klikken of op de PLA. Resultaat: voorheen prima presterende advertentieteksten aan de rechterkant ontvangen nu een stuk minder kliks en conversie. Opbieden om op de eerste 1, 2 of 3 posities vertoond te worden, lijkt nu nog de enige oplossing om het ‘oude’ verkeer terug te krijgen. Maar zelfs dat is geen garantie op meer bezoek en wat als dit niet uitkomt met je ROI?

Door deze daling in bezoekers worden merchants gedwongen om PLA’s in te zetten en de feed te optimaliseren voor het gebruik hiervan. Ga je hier niet in mee, dan zullen concurrenten een groot aandeel van zoekers opeisen doordat ze vaker vertoond worden. Er hoeft hierbij niet perse op de duurdere zoekwoorden te worden opgeboden om de gewenste verkoopaantallen te halen.


Image Extentions in bèta

Met het succes van de PLA voor retailers was het natuurlijk wachten op een soortgelijk product voor andere adverteerders. Begin juni werd dan ook aangekondigd dat Image Extentions officieel in bèta komt. Met Image Extentions worden de advertentieteksten uitgebreid met relevante foto’s. Tot nu toe bestond de mogelijkheid voor e-commerce-/retail-partijen om productfoto’s toe te voegen middels AdWords (PLA’s). Deze nieuwe functie opent de deuren voor een groter scala aan adverteerders, denk bijvoorbeeld aan de travel branche: andere big spenders op Google. Google geeft aan dat de Image Extenties in ongeveer 1% van zoekopdrachten vertoond zullen worden.



Het kan in de toekomst dan ook voorkomen dat de bezoekers zowel de PLA’s als advertenties met Image extenties te zien krijgen. Erg visueel dus!

Daarnaast is Google aan het testen met de visualisatie van de PLA. Hieronder zie je een printscreen van RKG die op 15 juli een pijl zagen onder de huidige vijf PLA’s.



Wanneer je op de pijl klikt, worden er maar liefst 16 advertenties vertoond, waardoor het organische zoekresultaat bijna verdwijnt van de eerste pagina.



De conclusie

De images met bijbehorende informatie trekken de aandacht van de bezoeker. Vooral de ‘koopgerichte’ bezoekers die al aan het einde van de koopfunnel zitten, converteren beter na het zien van een productfoto en een klik op de PLA. Met de komst van Image Extenties wordt het zoekresultaat nog visueler. Ondanks dat deze advertenties met Image Extenties niet meer ruimte in zullen gaan nemen dan de normale tekstadvertenties op de eerste drie posities lijkt het betaalde zoekresultaat optisch te groeien. Zeker wanneer de Image Ads in combinatie met PLA’s vertoond worden.

Zijn het überhaupt nog wel ‘koopgerichte’ bezoekers wanneer je langs de verschillende product images gescrold hebt? Of zijn ze de meer oriënterende bezoekers wanneer zij klikken op de advertenties op lagere posities in AdWords of het organische zoekresultaat?

Tijd voor een nieuw onderzoek naar het effect van deze visuele zoekresultaten op het AdWords en organische klikgedrag en het effect op de conversies.





Bron: Marketingfacts.nl
 
Google Analytics voor webanalytics

56 procent van de bedrijven gebruikt alleen Google Analytics voor webanalytics


Het is geen verrassing dat Google Analytics zo populair is. De tool is gratis en eenvoudig te gebruiken, en er bestaat een grote community rondom de tool. De toename sinds 2011 is deels te wijten aan de stopzetting van Yahoo's gratis analyticstool, die toen nog door 8 procent van de bedrijven werd gebruikt.

"Does your organisation use Google Analytics?"



Informatiebehoeften


Net als voorgaande jaren vraagt Econsultancy de respondenten naar hun databronnen. De grootste stijging ten opzichte van vorig jaar is sociale data. Waar vorig jaar nog 56 procent aangaf sociale data te analyseren is dat dit jaar toegenomen tot 63 procent. 



Als we het verhaal kantelen zien we dat bedrijven de meeste behoefte hebben aan inzicht in de kosten van het acquireren van een lead of klant. Inzicht in de customer journey lijkt nog niet heel hoog op de agenda te staan. Het aandeel van de repondenten dat zegt dat klantgedrag zeer belangrijk is, is wel met 4 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar.


'Big Data' frustreert webanalisten


Veel bedrijven halen nog lang niet het maximale uit hun huidige analyticspakket. Laat staan dat zij al klaar zijn om veel in Big Data-technologie te investeren. Veel marketeers hebben nog geen goed beeld bij wat Big Data voor hen kan betekenen. Op de vraag "What impact has ‘big data’ had on the role of web analysts within your organisation?" is het belangrijkste antwoord: "none".



Op de vraag of de term Big Data hen zou helpen om databronnen met elkaar te verenigen antwoordde 8 procent "don’t care – big data is a pointless marketing term". Nog eens eenderde van de respondenten gaf aan niet te weten of Big Data daarbij gaat helpen. 

Een kwart van de ondervraagde bedrijven zegt wel de budgetten voor webanalytics te hebben verhoogd vanwege Big Data. Het afbreken van de datasilo's is echter nog niet zo eenvoudig. Op een open vraag antwoorden de respondenten o.a. met 'inconsistentie van data', 'moeilijk om datasets te integreren' en 'gebrek aan competente analisten en tijd'.

Weinig beweging


In vergelijking het onderzoek van vorig jaar is er weinig veranderd. Gedurende de afgelopen jaren zijn de budgetten, tools en strategieën nauwelijks gewijzigd. Naar de exacte redenen hiervan blijft het gissen. De onderzoekers benadrukken dat analytics nog vaak niet hoog op de strategische agenda staat. Kenmerkend is dat het aantal bedrijven dat data en analytics koppelt aan de bedrijfsdoelstellingen de afgelopen 3 jaar nauwelijks is toegenomen. In lijn daarmee zijn er niet meer bedrijven die zeggen actionable insights op te doen uit analytics. 


Investedingen in mobile analytics verdubbeld

Ondanks groei van de budgetten voor analytics afneemt, zijn de bestedingen aan mobile analytics meer dan verdubbeld. Als we wat dieper inzoomen op de budgetten dan zien we wel dat bedrijven meer FTE's inzetten op webanalytics. Het aandeel van bedrijven dat geen eigen FTE's inzet op analytics is van 30 procent gezakt naar 26 procent. Ook groeide het aandeel van 4 of meer werknemers van 17 naar 20 procent. Dat lijkt dit jaar echter wel minder te worden. Vorig jaar zei 49 procent van de bedrijven meer in mensen te willen investeren, dit jaar is dat 41 procent.


Afbeelding: Nolifebeforecoffee
Bron: Marketingfacts (cc)

 
HTML5 voor digital advertising

Een gids voor designers van advertenties

In een cross-screen digitale wereld vragen marketeers en bureaus naadloze oplossingen voor desktop, laptop en mobiele devices. In reactie daarop is er sprake van een toenemende inzet van HTML5-geformateerde advertenties. Omdat HTML5-advertentieblokken naadloos dienen te werken op verschillende platforms, vereist de ontwikkeling ervan  zeer specifieke kennis en vaardigheid en gespecialiseerde sturing.

Om de industrie te ondersteunen bij het implementeren van de HTML5 advertentiecode, hebben IAB US, de Ad Operation Council en het Mobile Marketing Center of Excellence het document “HTML5 for Digital Advertising 1.0: Guidance for Ad Designers & Creative Technologists” beschikbaar gesteld voor publiek commentaar. “Dit document is de eerste stap in onze hulp aan de industrie om effectief te werken met HTML5″, aldus Cory Hudson, AOL Networks en vice-voorzitter van de HTML5 werkgroep van IAB US.

  Wil je gids downloaden? Neem een kijkje op Marketingfacts


Bron: Marketingfacts
 
Conversion Conference Chicago

Twee weken geleden werd de Conversion Conference gehouden in Chicago. De Conversion Conference is een soort conferentie op wielen, want naast Chicago doet zij ook Boston, San Francisco, Londen, Parijs en Berlijn aan.

In Chicago stonden bekende Amerikaanse sprekers als Chris Goward, Tim Ash, Dan Zarrella en Brian Massey op het podium. Online Dialogue verzorgde de Nederlandse inbreng middels Ton Wesseling en Bart Schutz. De onderwerpen op de Conference waren divers: van meer strategische maturity-modellen tot aan social media measurement. Zowel de conventionele website als mobiel en social werden door de verschillende sprekers toegelicht.


Verschillen met Europa

Ik was vooral benieuwd hoe Amerikanen tegen conversie-optimalisatie aankijken. Doen ze dat nu heel anders dan wij dat aanpakken in Europa? Zoals Vincent Vega in Pulp Fiction het ooit uitdrukte toen hij aan zijn partner Jules de verschillen tussen Europa en de Verenigde Staten uitlegde: “It's the little differences”.

Amerikanen gaan vooral voor het eindresultaat

Levert een aanpassing aan een pagina door middel van een A/B-test 49% meer op? Mooi! Implementeren maar. Het gaat de Amerikaan minder om het leerelement dan om de conversieresultaten. En dat terwijl wij in Nederland dan toch snel nieuwsgierig zijn wat die enorme conversiestijging dan wel veroorzaakte.


“Visitor reactions are not predictable and always changing”

Goed om te horen was dat Amerikanen de A/B-test steeds meer op waarde gaan schatten. Natuurlijk geven A/B-testen je het nodige inzicht. Het is echter zeer gevaarlijk een winnende variant ‘blind’ door te voeren en er vervolgens niet meer naar om te kijken. De CEO van HI Conversion, Zee Aganovic, hield een gloedvol betoog waarom we vooral ook winnende varianten moeten blijven testen. Het zou zomaar eens je verliezende variant in een volgende test kunnen zijn.


‘Real-time testing and targeting’ is hot in de US

In de USA komen er steeds meer software- en SAAS-bedrijven op die alles voor je automatiseren. We hebben net geleerd dat een split-test een momentopname is. Idealiter wil je meteen reageren op bezoekersgedrag: realtime testen of een bepaalde variant aanzetten waarvan je weet dat ie werkt op dat moment. Realtime targeting is dan ook hot in de US. Steeds meer bedrijven bieden automatisering aan, om meer te testen en te targetten. In Nederland doen we wat dat betreft nog heel veel handmatig. Ik voorspel je dat dat in Nederland snel gaat veranderen.


Psychologie en data de gouden match

Waar we in Nederland de combinatie psychologie en data steeds meer toepassen, bleek dat in de Verenigde Staten nog redelijk onontgonnen gebied. Bart Schutz en Ton Wesseling hadden tijdens hun presentatie de zaal aan hun lippen hangen. De primeurs van het FACT&ACT model en het Wheel of Persuasion werden vol nieuwsgierigheid ontvangen in Chicago.


Test eens ‘off peaking time’

Off peaking time is een mooie term. Dan Zarrella gebruikte hem in zijn presentatie om aan te geven dat je juist niet altijd je klant op moeten zoeken als hij doorgaans online is.

Je kent dat wel, die metrics die aangeven dat als je wilt mailen of je boodschap op Facebook kwijt wilt je dat vooral op dinsdag om 11.00 ’s morgens moet doen. Want dan is iedereen online. Zarrella breekt met deze traditie.

En hij heeft een punt. Andere marketeers weten deze tijden immers ook. Gevolg is dat werkelijk iedereen zijn info zendt op dezelfde tijd. Dus uiteindelijk krijgt er niemand aandacht. Waarom zouden we niet gaan voor kwaliteit? Dus minder bereik, maar wel meer aandacht?


Never do a redesign

Chris Goward hield een gloedvol betoog tegen de HIPPO, de HIghest Paid Person’s Opinion. HIPPO’s neigen nogal eens naar redesigns. Redesign-trajecten zijn namelijk heel tastbaar: "Die nieuwe website is er gekomen door jou, als HIPPO."

Vervolgens maakte Goward via onderstaand plaatje duidelijk dat redesigns oplapprojecten zijn die proberen de klantontwikkeling bij te houden.

Een klant ontwikkelt zich immers online. Hij leert om te gaan met nieuwe manieren van navigeren, het gebruiken van tools en nieuwe functionaliteiten. Als bedrijf dien je mee te groeien met deze klantontwikkeling.

Bedrijven groeien echter niet ‘natuurlijk’ mee met klanten, maar doen dat vaak trapsgewijs, van redesign naar redesign. Redesigns zijn feitelijk dus inhaalslagen. We zijn als bedrijf in de tussentijd niet meegegroeid. Maar redesigns zijn ook vaak langdurige trajecten. En als we zijn uitgebouwd, lopen we weer achter de feiten aan. De enige oplossing volgens Goward is "always be optimizing" in hetzelfde tempo als de klant.

Credits afbeelding: ZL-Photography (CC)





Bron: Marketingfacts
 

Verdien met je website

Daisycon