Home Resources Webmaster Nieuws Google Analytics voor webanalytics
Google Analytics voor webanalytics

56 procent van de bedrijven gebruikt alleen Google Analytics voor webanalytics


Het is geen verrassing dat Google Analytics zo populair is. De tool is gratis en eenvoudig te gebruiken, en er bestaat een grote community rondom de tool. De toename sinds 2011 is deels te wijten aan de stopzetting van Yahoo's gratis analyticstool, die toen nog door 8 procent van de bedrijven werd gebruikt.

"Does your organisation use Google Analytics?"



Informatiebehoeften


Net als voorgaande jaren vraagt Econsultancy de respondenten naar hun databronnen. De grootste stijging ten opzichte van vorig jaar is sociale data. Waar vorig jaar nog 56 procent aangaf sociale data te analyseren is dat dit jaar toegenomen tot 63 procent. 



Als we het verhaal kantelen zien we dat bedrijven de meeste behoefte hebben aan inzicht in de kosten van het acquireren van een lead of klant. Inzicht in de customer journey lijkt nog niet heel hoog op de agenda te staan. Het aandeel van de repondenten dat zegt dat klantgedrag zeer belangrijk is, is wel met 4 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar.


'Big Data' frustreert webanalisten


Veel bedrijven halen nog lang niet het maximale uit hun huidige analyticspakket. Laat staan dat zij al klaar zijn om veel in Big Data-technologie te investeren. Veel marketeers hebben nog geen goed beeld bij wat Big Data voor hen kan betekenen. Op de vraag "What impact has ‘big data’ had on the role of web analysts within your organisation?" is het belangrijkste antwoord: "none".



Op de vraag of de term Big Data hen zou helpen om databronnen met elkaar te verenigen antwoordde 8 procent "don’t care – big data is a pointless marketing term". Nog eens eenderde van de respondenten gaf aan niet te weten of Big Data daarbij gaat helpen. 

Een kwart van de ondervraagde bedrijven zegt wel de budgetten voor webanalytics te hebben verhoogd vanwege Big Data. Het afbreken van de datasilo's is echter nog niet zo eenvoudig. Op een open vraag antwoorden de respondenten o.a. met 'inconsistentie van data', 'moeilijk om datasets te integreren' en 'gebrek aan competente analisten en tijd'.

Weinig beweging


In vergelijking het onderzoek van vorig jaar is er weinig veranderd. Gedurende de afgelopen jaren zijn de budgetten, tools en strategieën nauwelijks gewijzigd. Naar de exacte redenen hiervan blijft het gissen. De onderzoekers benadrukken dat analytics nog vaak niet hoog op de strategische agenda staat. Kenmerkend is dat het aantal bedrijven dat data en analytics koppelt aan de bedrijfsdoelstellingen de afgelopen 3 jaar nauwelijks is toegenomen. In lijn daarmee zijn er niet meer bedrijven die zeggen actionable insights op te doen uit analytics. 


Investedingen in mobile analytics verdubbeld

Ondanks groei van de budgetten voor analytics afneemt, zijn de bestedingen aan mobile analytics meer dan verdubbeld. Als we wat dieper inzoomen op de budgetten dan zien we wel dat bedrijven meer FTE's inzetten op webanalytics. Het aandeel van bedrijven dat geen eigen FTE's inzet op analytics is van 30 procent gezakt naar 26 procent. Ook groeide het aandeel van 4 of meer werknemers van 17 naar 20 procent. Dat lijkt dit jaar echter wel minder te worden. Vorig jaar zei 49 procent van de bedrijven meer in mensen te willen investeren, dit jaar is dat 41 procent.


Afbeelding: Nolifebeforecoffee
Bron: Marketingfacts (cc)