Home Resources Webmaster Nieuws Google Analytics Timesavers
Google Analytics Timesavers

2300 jaar geleden zei men voor het eerst “tijd is geld”, maar het is vandaag de dag misschien nog meer waar dan in de Romeinse tijd. Of het de deadline van werk is, of de kinderen die van school gehaald moeten worden, iedere minuut die we kunnen besparen is meegenomen. Daarom, 5 Google Analytics-tools die je tijd kunnen besparen en je ook geestelijk gezond houden.

  1. Custom Reports
  2. Custom Alerts
  3. Shortcuts
  4. Cost Data Upload
  5. Google Analytics Report Automation

Lees op Webanalisten.nl meer over deze 5 Google Analytics time savers.


Tip: Google Analytics-segment – alleen Smartphone verkeer

Google Analytics meet standaard bezoekers die afkomstig zijn van een mobiel device. En onder ‘mobiel’ verkeer verstaat Google ook tablets. In de rapportage wordt dat ook netjes aangegeven. Als je gaat analyseren is het echter zinvol om smartphone- en tabletbezoeken uit te splitsen. Een website werkt immers vaak prima op een tablet, maar geeft op een smartphone een heel ander beeld. Google Analytics beseft dit blijkbaar ook en helpt je via de ‘Geavanceerde Segmenten’; althans, zo lijkt het.

Maar pas op! Nu de standaard geavanceerde segmenten ‘Mobiel verkeer’ en ‘Tabletverkeer’ zo netjes onder elkaar staan, geeft dit veel (spraak)verwarring. Het segment ‘Tabletverkeer’ bevat alleen bezoekers afkomstig van tablets (logisch), maar het segment ‘mobiel verkeer’ bevat nog steeds bezoekers van alle mobiele apparaten in de definitie van Google Analytics. Dus zowel smartphones als tablets.



Wil je echt alleen maar smartphonebezoekers zien, zonder tablets, dan moet je zelf een aangepast segment hiervan aanmaken. Dit is een eenvoudig segment waarbij je alleen mobiel (inclusief tablet) opneemt én tablets vervolgens uitsluit. Download het Google Analytics-segment voor smartphoneverkeer via Webanalisten.nl.


Product Listing Ads: juichen of huilen?

Google Shopping is over naar het commerciële model. Eind mei stopt Google met de Product Extenties. Het is duidelijk: Google heeft zijn pijlen volledig gericht op de Product Listing Ads (PLA). Al enige maanden stimuleert Google adverteerders met promotietegoeden om te starten met PLA’s. Steeds meer adverteerders voegen PLA-campagnes toe aan hun ‘old school’ AdWords-campagne. Bedrijven die zich richten op het optimaliseren van de feeds schieten als paddenstoelen uit de grond.

En waarom ook niet? Met PLA’s worden goede resultaten behaald. De CPC’s liggen lager dan bij tekstadvertenties en de ROI in veel gevallen een stuk hoger. Maar zijn de PLA eigenlijk wel om te juichen? Lees meer over de opmars van PLA’s en de eerste resultaten op Webanalisten.nl.



Bron=Marketingfacts