Linkruil

Gezien Google in zijn algoritme om sites te zoeken gebruik maakt van het principe dat een site belangrijker is als meer andere sites ernaar verwijzen, wordt er vaak aan linkruil gedaan. Dit houdt in dat webmasters elk een link naar elkaars site plaatsen, zodat het aantal externe links naar hun site groter wordt. Linkruil is een populaire manier om te proberen je site hogerop in de zoekresultaten van Google te laten eindigen.

Regels

Google zelf houdt niet echt van linkruil. Ze gaan zelfs zover dat ze linkruil bestraffen. Dat wil dus zeggen : sites die actief aan linkruil doen, lopen het risico dat hun website uit de google-index verdwijnt en niet meer in de zoekresultaten voorkomt.


Volgens Google moeten links 'natuurlijk' zijn. Een link moet dus betekenen dat de ene website de inhoud van de andere website waardeert. Google controleert dus de relevantie van links op pagina’s : leiden de links naar websites die niets met je eigen onderwerp te maken hebben ? Is je site gewoon een pagina vol links die enkel verwijzen naar andere pagina’s met ook alleen maar links, zonder te kijken naar de kwaliteit van die websites?

Vooral deze laatste praktijk wordt bestraft, omdat er geen toegevoegde waarde is voor je bezoekers.

De methode om een bestraffing van Google tegen te gaan is er in de eerste plaats voor zorgen dat er originele content op je website staat. Alleen als er goede informatie op je website staat, kun je verwachten dat mensen naar je website linken, en worden links naar je site als 'natuurlijke links' beschouwd.

Er is dus niets aan de hand als je een website waardeert, en die website waardeert jouw website en je linkt naar elkaar. Links die je ook zou plaatsen als je niets over zoekmachines wist, zijn goed.

Tips

Hier volgen enkele tips om makkelijker links naar jouw site te krijgen :

  • Mail verwante websites om te laten weten dat je website bestaat. Als jouw informatie interessant genoeg bevonden wordt of als je een goed product hebt, zal je gemakkelijk een link naar je site krijgen.
  • Word actief in fora over je onderwerp. Je maakt er je website bekender mee, en dat kan alleen maar leiden tot klanten, bezoekers en/of links.
  • Registreer je website bij startpagina’s en verschillende zoekmachines.
  • Afhankelijk van je product of informatie kan het zinvol zijn om in de traditionele media terecht te proberen komen (kranten, tijdschriften, tv …)bv. via een persbericht. Dit kan dus ook gewoon adverteren betekenen.
  • Je kan ook online adverteren. In dit geval betaal je dus gewoon voor een link, die je huurt bij een verwante website.
  • Een andere vorm van online betaald adverteren is door rond een paar sleutelwoorden tekst-advertenties te plaatsen die linken naar jouw site bij zoekmachines. Je betaalt hier enkel als iemand effectief op de advertentie klikt.

Conclusie : linkruil kan perfect, maar moet gegrond zijn op basis van relevantie. Link ruil kan nog steeds werken, mits het niet overdreven wordt. Let er als webmaster altijd op dat er voor de bezoekers een meerwaarde wordt geleverd door een link te plaatsen.


 
1 + 6 =
 

Verdien meer met je website