Home Promoot je site Adverteren De verschillende prijsmodellen
De verschillende prijsmodellen

In dit artikel worden de verschillende soorten kostberekeningen van campagnes uitgelegd. Indien de termen CPC, CPM, CPL, CPA voor verwarring zorgen is dit artikel zeker een aanrader.

De drie meest gebruikte methodes waarop de prijs online advertenties wordt berekend zijn CPM, CPC en CPA.


  • CPM (Cost Per Impression) wordt gebruikt wanneer adverteerders betalen voor vertoningen van hun advertenties naar een bepaalde doelgroep op een bepaald medium.

    CPM kosten worden berekend per duizend vertoningen. De “M” is een acroniem voor het Romeinse cijfer M wat staat voor “een keer duizend”.

  • CPV (Cost Per Visitor) is wanneer adverteerders betalen per bezoeker die verkregen wordt door een bepaalde advertentie op een bepaalde webpagina.

  • CPC (Cost Per Click), ook bekend als PPC (Pay Per Click) is een betalingsschema waarbij de adverteerder een bepaald bedrag betaald aan de publisher wanneer er op een advertentie geklikt wordt en de bezoeker doorverwezen wordt naar de pagina van de adverteerder.

    CPC wordt niet enkel gebruikt als advertentietechniek, maar kan ook een waardevolle informatiebron zijn over de markt voor de adverteerder. Zo kunnen vragen als “Welk zoekwoord wordt het meest gebruikt door potentiële kopers?” beantwoord worden.

    Een bekend voorbeeld van een CPC betalingschema is Google Adwords. Meer informatie over deze vorm van adverteren kan gevonden worden in de categorie “PPC marketing”.

  • CPA (Cost Per Action) of (Cost Per Acquisition) is een actiegerichte vorm van kostprijsberekening. Deze vorm wordt het vaakst gebruikt in de Affiliate Marketing sector. Door gebruik te maken van deze vorm ligt het risico volledig bij de Publisher.

    De adverteerder betaald enkel voor de gebruikers die ook werkelijk een bepaalde actie ondernemen zoals een product aankopen of gegevens invullen. Deze vorm van adverteren heeft daartegenover meestal een vrij hoge betalingsratio voor de Publisher.

    Zeer sterk verwant met deze vorm is CPL (Cost Per Lead) campagnes, alleen gaat het hier enkel om het invullen van bijvoorbeeld een registratieformulier.

Kost per conversie beschrijft de kost om één klant te winnen. Vaak gebeurt de berekening door de kost van de campagne te delen door het aantal conversies. De definitie van een conversie hangt af van het doel van de campagne.


 
5 + 2 =
 

Verdien meer met je website